Paletizarea – optimizarea garantată a costurilor de depozitare

11.08.2016

Majoritatea companiilor producătoare și a celor importatoare transportă și depozitează marfa pe paleți. Acest lucru este comod – cu ajutorul cărucioarelor hidraulice chiar și o domnișoară poate strămuta 1,5 tone de încărcătură într-un al capăt al depozitului. Iar beneficiile economice obținute în urma paletizării produselor este demonstrată în practică. Utilizarea paleților a fost o inovație în anii ’20 și a căpătat un caracter universal în timpul celui de-al doilea război mondial. Experiența a arătat că costurile operațiunilor de încărcare se reduc de trei ori dacă marfa este încărcată pe paleți.

Cu toate acestea, multe companii mici continuă să transporte și să depoziteze marfa în cutii și în saci. Proprietarii consideră că având un volum de marfă mai mic, utilizarea paleților nu este îndreptățită din punct de vedere financiar. Chipurile este mai avantajos să nu plătească pentru paleți și să nu procure un cărucior hidraulic.

În realitate însă, nu este așa. Chiar dacă compania recepționează doar cîteva mașini cu marfă pe lună, utilizarea paleților este convenabilă. În primul rând, orice magazinier cunoaște că în procesul de încărcare cutiile adeseori cad sau se rup. Iar bunurile deteriorate sau sparte, care necesită a fi trecute la pierderi sunt un articol de cheltuieli inevitabil în majoritatea companiilor. În procesul de lucru cu marfa paletată, probabilitatea deteriorării acesteia este de două ori mai mică. Mai ales, dacă încărcătura este fixată cu ajutorul foliei stretch. Mai detaliat despre ambalarea încărcăturii citiți în acest articol .

În al doilea rând, descărcarea mărfii fără paleți adeseori compromite activitatea întregii companii. Atunci cînd trebuie de descărcat două-trei tone de marfă ambalată în cutii, magazinierul, de cele mai multe ori, cheamă în ajutor pe ceilalți angajați. Iar clienții companiei în loc de salut aud această frază: ”Noi suntem ocupați cu descărcatul mărfii. Telefonați-ne mâine”. Fiți de acord că atunci când managerul și vânzătorii cară cutii în loc să lucreze, aceasta nu contribuie la buna desfășurare a activității companiei.

Proprietarii depozitelor mici în dorința de a economisi nu achiziționează cărucioare hidraulice. S-ar părea că este mai ușor de lucrat cu mâinile. Însă, un cărucior hidraulic poate înlocui 5-6 persoane. Nu trebuie de uitat că și timpul angajaților costă. Cumpărând un cărucior la mâna a doua cu 180-250 de euro, investiția se va recupera într-o jumătate de an de lucru. Fiți de acord că puține investiții pot fi amortizate atât de repede.

În cazul utilizării stivuitorului, descărcarea unui autocamion (33 de paleți a cîte 1 tonă) va dura mai puțin de o oră și sunt necesare doar două persoane, chiar dacă depozitul nu este dotat cu rampă. O persoană strămută paleții către marginea remorcii cu ajutorul căruciorului, iar cea de-a doua le coboară cu grijă pe asfalt cu ajutorul stivuitorului.

Trecerea la paletizarea încărcăturii soluționează încă o problemă stringentă – insuficiența spațiului de depozitare. Companiile în creștere sunt în căutare permanentă de noi depozite. Volumul vânzărilor și asortimentul de mărfuri cresc ceea ce duce la supraîncărcarea depozitului cu marfă. Iar acest lucru încetinește, în mod inevitabil, încărcarea mărfii către client. 

Triplarea spațiului util în depozit se poate obține cu ajutorul stelajurilor specializate pentru paleți. Acestea sunt create ținându-se cont de posibilitatea păstrării în siguranță optimă a diverselor tipuri de paleți și cu utilizarea minimă a spațiului util din depozit. Cu ajutorul stelajurilor se pot păstra pînă la 10 paleți așezate unul peste altul. Pe de o parte, acest lucru necesită procurarea stelajurilor și a stivuitorului care poate ridica paleții cu încărcătură la o înălțime de până la 15 metri. Asemenea stivuitoare sunt utilizare în hipermarketurile Metro și la depozitele mari. Pe de altă parte însă, aceste investiții se vor amortiza în 1,5-2 ani din contul chiriei, deoarece vânzârile vor crește fiind utilizat și în continuare un depozit relativ mic.

Aces lucru este actual mai ales pentru Chișinău, deoarece majoritatea depozitelor de închiriat sunt halele goale ale fostelor uzine sovietice. De regulă, podurile înalte și podeaua dreaptă permit instalarea stelajurilor de orice tip.

Unii conducători ai companiilor importatoare evită să transporte marfa pe paleți neștiind ce să facă cu aceștia după realizarea mărfii. În realitate însă paleții din lemn sunt foarte solicitați. Este suficient să telefonați la Rikipal pe numărul (022) xxx-yyy și să invitați reprezentantul companiei la depozitul dumneavoastră. Angajații Rikipal vin la fața locului, estimează valoarea paleților și îi încarcă în transportul propriu. Dumneavoastră trebuie doar să decideți cum doriți să primiți banii – în numerar sau prin virament. 

Analiza cheltuielilor pentru operațiunile de depozitare demonstrează că chiar și în cazul unei companii mici trecerea la păstrarea mărfurilor pe paleți își are rostul. Acest lucru reduce cheltuielile și accelerează de cîteva ori lucrul cu încărcătura.  

Noutăți recomandate

Paleți ieftini din lemn de plop. Care e șmecheria?

Paleți ieftini din lemn de plop. Care e șmecheria?

În Moldova sunt puține păduri de conifere și din acest motiv cheresteaua pentru paleți este confecționată din soiurile de lemn accesibil. Cel mai accesibil și mai ieftin este lemnul de plop. Asemenea paleți sunt mai ieftini cu 10-15%, însă o asemenea economie duce, adeseori, la pierderi.

În procesul transportării paleții de plop se deteriorează ușor. Cheresteaua moale și fragilă se fisurează și se rup. Este suficient ca marfa palelată să fie transportată la o distanță de 200-300 km pe un drum accidentat. Paletul se va rupe, iar destinatarul încărcăturii își va găsi marfa împrăștiată prin toată bena camionului. Cheresteaua de pin și molid este dură însă flexibilă, de aceea paleții de conifere vor rămîne intacți chiar și după un drum de mii de kilometri.

După o lună de stat în soare, paleții de plop se rup. Chiar și fără încărcătură. Uscîndu-se, acest tip de cherestea se încovoaie într-atât de tare, încât scoate și cuiele ce unesc elementele între ele. Cumpărînd paleți de plop, aceștia trebuie încărcați repede și expediați destinatarului în caz contrar, paleții noi se pot deteriora de la sine.

Nu în zadar la confecționarea paleților este folosită pe larg cheresteaua de conifere. Paleții de plop, chiar și teoretic, nu corespund standardelor de calitate europene. Este vorba despre aceea că calitatea paleților este strict reglementată de Asociația Europeană Palet – EPAL. Standardele existente definesc duritatea materialului, calitatea fabricării și termenul de exploatare a paletului. Paleții din lemn de plop nu corespund acestor criterii, din care motiv pentru asemenea tip de paleți nu se eliberează certificate de calitate.

Un palet din lemn de plop costă cu 8-15 lei mai ieftin decît cel din conifere. Însă, chiar și în cazul unei exploatări atente, un asemenea palet se va rupe după un an, iar compania va cheltui 80-90 de lei anual pentru înlocuirea acestora. În același timp, un palet confecționat din lemn de conifere poate fi exploatat pînă la 5 ani.

Paleții din lemn de plop merită a fi cumpărați doar de companiile care au nevoie de paleți de unică folosință. Și doar pentru marfă nealimentare.

Exportatorilor de fructe și celor ce doresc ca marfa să fie livrată cumpărătorului în deplină siguranță, le este mult mai avantajos să cumpere paleți din lemn de conifere.

03.02.2017
Află mai mult...

© Rikipal 2015-2017