Paletizarea – optimizarea garantată a costurilor de depozitare

11.08.2016

Majoritatea companiilor producătoare și a celor importatoare transportă și depozitează marfa pe paleți. Acest lucru este comod – cu ajutorul cărucioarelor hidraulice chiar și o domnișoară poate strămuta 1,5 tone de încărcătură într-un al capăt al depozitului. Iar beneficiile economice obținute în urma paletizării produselor este demonstrată în practică. Utilizarea paleților a fost o inovație în anii ’20 și a căpătat un caracter universal în timpul celui de-al doilea război mondial. Experiența a arătat că costurile operațiunilor de încărcare se reduc de trei ori dacă marfa este încărcată pe paleți.

Cu toate acestea, multe companii mici continuă să transporte și să depoziteze marfa în cutii și în saci. Proprietarii consideră că având un volum de marfă mai mic, utilizarea paleților nu este îndreptățită din punct de vedere financiar. Chipurile este mai avantajos să nu plătească pentru paleți și să nu procure un cărucior hidraulic.

În realitate însă, nu este așa. Chiar dacă compania recepționează doar cîteva mașini cu marfă pe lună, utilizarea paleților este convenabilă. În primul rând, orice magazinier cunoaște că în procesul de încărcare cutiile adeseori cad sau se rup. Iar bunurile deteriorate sau sparte, care necesită a fi trecute la pierderi sunt un articol de cheltuieli inevitabil în majoritatea companiilor. În procesul de lucru cu marfa paletată, probabilitatea deteriorării acesteia este de două ori mai mică. Mai ales, dacă încărcătura este fixată cu ajutorul foliei stretch. Mai detaliat despre ambalarea încărcăturii citiți în acest articol .

În al doilea rând, descărcarea mărfii fără paleți adeseori compromite activitatea întregii companii. Atunci cînd trebuie de descărcat două-trei tone de marfă ambalată în cutii, magazinierul, de cele mai multe ori, cheamă în ajutor pe ceilalți angajați. Iar clienții companiei în loc de salut aud această frază: ”Noi suntem ocupați cu descărcatul mărfii. Telefonați-ne mâine”. Fiți de acord că atunci când managerul și vânzătorii cară cutii în loc să lucreze, aceasta nu contribuie la buna desfășurare a activității companiei.

Proprietarii depozitelor mici în dorința de a economisi nu achiziționează cărucioare hidraulice. S-ar părea că este mai ușor de lucrat cu mâinile. Însă, un cărucior hidraulic poate înlocui 5-6 persoane. Nu trebuie de uitat că și timpul angajaților costă. Cumpărând un cărucior la mâna a doua cu 180-250 de euro, investiția se va recupera într-o jumătate de an de lucru. Fiți de acord că puține investiții pot fi amortizate atât de repede.

În cazul utilizării stivuitorului, descărcarea unui autocamion (33 de paleți a cîte 1 tonă) va dura mai puțin de o oră și sunt necesare doar două persoane, chiar dacă depozitul nu este dotat cu rampă. O persoană strămută paleții către marginea remorcii cu ajutorul căruciorului, iar cea de-a doua le coboară cu grijă pe asfalt cu ajutorul stivuitorului.

Trecerea la paletizarea încărcăturii soluționează încă o problemă stringentă – insuficiența spațiului de depozitare. Companiile în creștere sunt în căutare permanentă de noi depozite. Volumul vânzărilor și asortimentul de mărfuri cresc ceea ce duce la supraîncărcarea depozitului cu marfă. Iar acest lucru încetinește, în mod inevitabil, încărcarea mărfii către client. 

Triplarea spațiului util în depozit se poate obține cu ajutorul stelajurilor specializate pentru paleți. Acestea sunt create ținându-se cont de posibilitatea păstrării în siguranță optimă a diverselor tipuri de paleți și cu utilizarea minimă a spațiului util din depozit. Cu ajutorul stelajurilor se pot păstra pînă la 10 paleți așezate unul peste altul. Pe de o parte, acest lucru necesită procurarea stelajurilor și a stivuitorului care poate ridica paleții cu încărcătură la o înălțime de până la 15 metri. Asemenea stivuitoare sunt utilizare în hipermarketurile Metro și la depozitele mari. Pe de altă parte însă, aceste investiții se vor amortiza în 1,5-2 ani din contul chiriei, deoarece vânzârile vor crește fiind utilizat și în continuare un depozit relativ mic.

Aces lucru este actual mai ales pentru Chișinău, deoarece majoritatea depozitelor de închiriat sunt halele goale ale fostelor uzine sovietice. De regulă, podurile înalte și podeaua dreaptă permit instalarea stelajurilor de orice tip.

Unii conducători ai companiilor importatoare evită să transporte marfa pe paleți neștiind ce să facă cu aceștia după realizarea mărfii. În realitate însă paleții din lemn sunt foarte solicitați. Este suficient să telefonați la Rikipal pe numărul (022) xxx-yyy și să invitați reprezentantul companiei la depozitul dumneavoastră. Angajații Rikipal vin la fața locului, estimează valoarea paleților și îi încarcă în transportul propriu. Dumneavoastră trebuie doar să decideți cum doriți să primiți banii – în numerar sau prin virament. 

Analiza cheltuielilor pentru operațiunile de depozitare demonstrează că chiar și în cazul unei companii mici trecerea la păstrarea mărfurilor pe paleți își are rostul. Acest lucru reduce cheltuielile și accelerează de cîteva ori lucrul cu încărcătura.  

Noutăți recomandate

Cît cheltuiţi pentru folia stretch? La prima vedere s-ar părea că utilizarea foliei este cu mult mai

Cît cheltuiţi pentru folia stretch? La prima vedere s-ar părea că utilizarea foliei este cu mult mai

Principalii cumpărători de folie stretch sunt producătorii şi distribuitorii. Pentru ei este important să livreze clientului marfa în stare perfectă. Pe drumurile avariate, sacii şi cutiile se împrăştie prin remorca autocamionului şi marfa se deteriorează. Pentru a păstra marfa intactă, ambalajul este stivuit cu mare grijă pe paleţi şi înfăşurat cu un strat gros de folie stretch. Aşa procedează toți.   

Companiile din UE renunță la folie înlocuind-o cu rame pentru paleți. Acestea sunt niște elemente demontabile care se suprapun și transformă paletul într-un container cu pereți trainici. Este o soluție verificată pe care europenii o folosesc de zeci de ani. Montarea ramelor pe palet durează mai puțin de un minut. Ramele neutilizate pot fi stivuite și depozitate, ocupînd foarte puțin spațiu. Pe un palet pot fi stivuite în jur de 108 de rame.

 

La prima vedere s-ar părea că utilizarea foliei este cu mult mai avantajoasă. Un rulou de folie cu greutatea de 1,7 kg costa 3,5 euro, iar 4 borduri costă 6 euro fiecare și vor costa 24 de euro. Așa să fie oare?

 

Pentru înfășurarea temeinică a unui palet cu cutii se va folosi 450 de grame de folie. Prin urmare, înfășurarea unui palet cu folie va costa 0,92 euro.Folia este un produs de unică folosință. Investiţia făcută pentru înlocuirea foliei cu 4 borduri se va recupera la cea de-a 26 livrare. Împărțim costul a 4 borduri la prețul 1 înfășurări cu folie: 24/1,92 = 26

 

Rămîne însă întrebarea: în cît timp se va recupera investiția făcută în bordurile pentru paleți?

Cînd camionul cu marfă ajunge la destinatar, la întoarcere el va transporta paleții goi rămași de la livrarea precedentă. Prin urmare, și paleții și bordurile, se află pentru un anumit timp la destinatar. Moldova este o țară mică. Paleții și bordurile sînt returnate expeditorului după 7 zile. 

Înmulțim numărul de livrări la numărul de zile (26*7) = 182 de zile sau șase luni. De aici rezultă că renunțarea la folie și procurarea bordurilor pentru paleți se va răscumpăra în decurs de 6 luni. Fiți de acord, o investiție minimă care este recuperată într-un timp atît de scurt.

 

Investiţia în bordurile pentru paleţi se va recupera în 4 luni

 

 

Folia

 

Bordura pentru paleţi

Numărul de livrări

26

17

 

Consumul de folie pentru 1 palet, kg

0,45

Preţul 1 borduri, euro

6

Preţul 1 kg de folie, euro

2,1

Cantitatea bordurilor pentru 1 palet, buc.

4

Costurile pentru înfăşurarea 1 palet, euro

0,92

Costurile pentru echiparea 1 palet

24

Costurile pentru 26 de livrări, euro

 

23,9 euro

 

24,0

Rulajul ambalajului

 

– 

7 zile

Amortizarea, zile

– 

182 zile (6 luni)

Termenul de exploatare

 

de unică folosinţă

 

5 ani

 

Ramele pentru paleţi sunt potrivite, în special, pentru depozitarea mărfurilor în vrac - cum ar fi merele. În Moldova, în acest scop, sunt utilizate containerele integrale. Muncitorii ajung cu uşurinţă stratul superior de mere, iar pentru a ajunge la fundul containerului trebuie să se aplece. Acest lucru încetineşte procesul de lucru de trei ori. Pomicultorii utilizează bordurile pentru a accelera munca şi pentru a angaja cît mai puţini muncitori. După îndepărtarea stratului superior de mere, muncitorul dă jos una dintre borduri şi conţinutul containerului îi este iarăşi la îndemână.

 

13.02.2017
Află mai mult...

© Rikipal 2015-2018